666’nın şeytanın işareti olarak kabul edilmesi, Hristiyanlıkta Yeni Ahit’in Vahiy kitabında yer alan bir bölüme dayanmaktadır. Vahiy kitabı 13. bölümde “Canavarın sayısı”ndan bahsederken şöyle der:
“Burada bilgelik gereklidir. Akıllı kişi canavarın sayısını anlasın. Çünkü bu bir insanın sayısıdır. Sayısı altı yüz altmış altıdır.” (Vahiy 13:18)
Bu ayet, 666’nın “canavarın sayısı” olduğunu belirtir. Ancak bu ayetin tam anlamı hakkında yorumlar ve teoriler yüzyıllardır tartışma konusu olmuştur. Bazıları bu sayının tarihsel bir figürü, belki de bir Roma imparatorunu temsil ettiğine inanırken, diğerleri bunun kötülüğün veya şeytanın simgesi olduğuna inanmaktadır.
Bu imparator, Roma İmparatoru Nero olabilir. Zira o, Hristiyanlara karşı zulmeden bir hükümdar olarak bilinir. Bazı inanışlara göre bu sayının Nero’nun adının Yunanca veya İbranice sayı değerlerine işaret ettiğini öne sürer. İbranice alfabesinde, her harf bir sayı değerine sahiptir, ve bu sayede bir ismin sayısal değeri hesaplanabilir. Nero’nun İbranice isminin sayı değerinin 666 olduğuna dair bir teori vardır.
Bu ayetin yazıldığı dönemin koşullarını, yazılış amacını ve kullanılan sembollerin anlamını dikkate alarak bu tür metinleri yorumlamak önemlidir. Ancak, popüler kültürde 666 genellikle şeytanla veya kötülükle ilişkilendirilir ve bu durum, 666’nın şeytanın işareti olarak bilinmesine neden olmuştur.
“Canavar” ya da “yaratık” olarak çevrilebilecek “beast” kelimesi, Vahiy 13’te bahsedilen 666 sayısına ilişkin bölümde, şeytanı değil, belirli bir varlığı veya gücü temsil ediyor olabilir. Yani, 666’nın “şeytanın sayısı” olduğu fikri, bu metnin yorumuna bağlı olarak değişebilir.
Vahiy Kitabı, sembolik bir dil kullanır, ve bu tür sembolizm, o dönemin politik, sosyal ve dini koşulları tarafından şekillendirilmiştir. Bazı yorumcular, canavarın Roma İmparatorluğu’nu veya o dönemde Hristiyanlara zulmeden bir hükümdarı temsil ettiğine inanır.
Bu nedenle, bu metni anlamak, o dönemin tarihini, kültürünü, dilini ve dini inançlarını anlamayı gerektirir. Bu bağlamda yapılan yorumlar, canavarın şeytanı temsil etmediğine, belki de o dönemin düşman bir gücünü veya zulmeden bir otoriteyi temsil ettiğine işaret edebilir.
Dini sembolizmada sayılar
Yeni Ahit, sembolik bir dille yazıldığı için bazı sayılar ve figürler gizemli veya sembolik anlamlar taşıyabilir. Vahiy Kitabı gibi apokaliptik bir metinde, bu tür sembolizm özellikle belirgindir. İşte Yeni Ahit’te bazı önemli ve sembolik sayılar:
- 7: Yeni Ahit’te sıkça karşımıza çıkan bu sayı, genellikle kusursuzluk ve tanrısal tamamlanmışlık anlamına gelir. Yedi kilise, yedi mühür, yedi melek gibi örnekler Vahiy Kitabı’nda bulunur.
- 12: Bu sayı da Yeni Ahit’te sıkça görülür. 12 havari, 12 kabile gibi örnekler 12 sayısının önemini gösterir. Bu, genellikle Tanrı’nın halkı ve tamamlanmışlıkla ilişkilendirilir.
- 40: Bu sayı, Yeni Ahit’te ve Eski Ahit’te de sıkça kullanılır. Musa’nın 40 gün ve 40 gece dağda kalması, İsa’nın 40 gün çölde oruç tutması gibi örneklerde görülür. Genellikle bir dönemin tamamlanmasını veya bir sınavı temsil eder.
- 3: Bu sayı, Yeni Ahit’te kutsal bir sayı olarak kabul edilir. Bunun en bilinen örneği, Hristiyan inancındaki Üçlü Birlik (Baba, Oğul ve Kutsal Ruh) kavramıdır.
- 1000: Vahiy Kitabı’nda, Mesih’in 1000 yıl boyunca hüküm süreceği bir dönemden bahsedilir. Bu sayı, bazen tamamlanmışlık veya mükemmeliyeti simgeler.